Nie od dziś wiadomo, że bycie kierowcą zawodowym może być przytłaczające dla niedoświadczonego kierowcy. Ciągłe życie w trasie, gdzie pojazd jest zarówno kuchnią, salonem i sypialnią może na początku przytłaczać. Warto zawczasu wiedzieć, z jakimi przykładowymi sytuacjami przyjdzie nam się zmierzyć podczas pracy "za kółkiem", aby możliwie najdokładniej przeanalizować różne scenariusze.
W internecie krąży wiele dobrych porad dla nowych kierowców. Część z nich oparta jest na zdrowym rozsądku, niektóre zaś pozwalają na przetrwanie nierzadko trudnych początków w tej branży.
Niezbędnik młodego kierowcy
Poniżej zebrano kilka "lifehacków", które mogą ułatwić codzienne funkcjonowanie w zawodzie kierowcy:
Jako kierowca zawodowy musisz pamiętać, że Ty i twój pojazd jesteście użytkownikami drogi o wiele większymi niż inne samochody. Uważaj więc na tzw. martwe pole, kiedy to podczas manewrów może się zdarzyć, że nie zauważysz poruszającego się obok pojazdu i spowodujesz niebezpieczną sytuację
w której mogą ucierpieć inni. Zawsze przestrzegaj też dozwolonego czasu pracy kierowcy - wypoczęty i wyspany możesz ruszać w dalszą trasę zachowując odpowiednio szybką reakcję. Ponadto jesteś do tego zobligowany przepisami prawa dotyczącymi zarówno zatrudnienia (kierowca zatrudniony na podstawie stosunku pracy podlega kontroli inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy) jak i Ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 i z 2013 r. poz. 567).
Podlegają jej kierowcy zatrudnieni na podstawie stosunku pracy, kierowcy samozatrudnieni, czyli przedsiębiorcy osobiście wykonujący przewozy drogowe oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz, w rozumieniu art. 4 pkt 6a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 i z 2015 r. poz. 211 i poz. 390).
Za nieprzestrzeganie czasu pracy pracodawcom grożą kary określone w ustawie – kodeks pracy, natomiast za nieprzestrzeganie czasu pracy samozatrudnionych kierowców - kary określone w załączniku nr 3 do ustawy o transporcie drogowym.
1. |
prowadzenie pojazdu |
2. |
załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i |
3. |
nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym; |
4. |
czynności spedycyjne; |
5. |
obsługę codzienną pojazdów i przyczep; |
6. |
inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego |
7. |
niezbędne formalności administracyjne; |
8. |
utrzymanie pojazdu w czystości; |
9. |
pozostawanie poza godzinami pracy (poza przyjętym rozkładem |
Czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Kierowcy pracujący w systemie równoważnym, na podstawie rozkładów czasu pracy, mogą mieć wydłużony czas pracy do 12 godzin na dobę. Wydłużony czas pracy w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.
Kierowcy, którzy wykonują przewóz drogowy osób lub rzeczy pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą lub pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita, łącznie z przyczepą lub naczepą, przekracza 3,5 tony podlegają również przepisom:
Oznacza to, że są zobowiązani do rejestrowania czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynku za pomocą zainstalowanego w pojeździe tachografu cyfrowego lub analogowego zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady(EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.
Źródła:
1. https://blogtransportowy.pl/porady-dla-poczatkujacych-kierowcow-ciezarowki/
2. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/czas-pracy-kierowcow