MOBILNY SERWIS TIR LUBLIN
25 sierpnia 2022

Zaczynasz pracę jako kierowca ciężarówki? Koniecznie przeczytaj jak dobrze się do tego przygotować!

Nie od dziś wiadomo, że bycie kierowcą zawodowym może być przytłaczające dla niedoświadczonego kierowcy. Ciągłe życie w trasie, gdzie pojazd jest zarówno kuchnią, salonem i sypialnią może na początku przytłaczać. Warto zawczasu wiedzieć, z jakimi przykładowymi sytuacjami przyjdzie nam się zmierzyć podczas pracy "za kółkiem", aby możliwie najdokładniej przeanalizować różne scenariusze.
W internecie krąży wiele dobrych porad dla nowych kierowców. Część z nich oparta jest na zdrowym rozsądku, niektóre zaś pozwalają na przetrwanie nierzadko trudnych początków w tej branży.

 

Niezbędnik młodego kierowcy


Poniżej zebrano kilka "lifehacków", które mogą ułatwić codzienne funkcjonowanie w zawodzie kierowcy:

 

  • Zawsze noś strój odpowiedni do wykonywanej pracy np. buty ochronne, NIE SANDAŁY. W Polsce obowiązują przepisy dotyczące tego co możesz,
    a czego nie możesz nosić pracując jako kierowca zawodowy. Jeśli jesteśmy w temacie obuwia, musi być to obuwie pełne, bez odkrytych palców.
  • Podczas cofania zapamiętaj REGUŁĘ: WYJDŹ Z POJAZDU I ROZEJRZYJ SIĘ. Zajmie ci to kilka sekund, a pozwoli uniknąć wypadków.
  • Nie pozwól, by opanował cię stres. Myśl o każdym dniu jak o nowej przygodzie, nowym doświadczeniu na drodze, nowych wspomnieniach do zapamiętania. Staraj się korzystać z tego co zobaczysz i przeżyjesz pamiętając, że każde nowe doświadczenie czegoś nas uczy.
  • Zawsze pamiętaj, by sprawdzić podpięcie naczepy kiedy podpinasz ją lub zostawiłeś zestaw bez nadzoru.
  • Zainwestuj w przyzwoity laptop lub tablet, na którym będziesz mógł oglądać filmy i słuchać muzyki lub audiobooków podczas długich postojów.
  • Przed każdą trasą zrób wstępną inspekcję techniczną pojazdu. Nigdy nie wiesz, co może pójść nie tak, a bezpieczeństwo jest najważniejszym aspektem prowadzenia ciężarówki!
  • Sprawdzaj wagę ładunków i upewnij się, że nie jesteś przeciążony.
  • Dobrze zaplanuj przejazd, by uniknąć korków i oszczędzić paliwo.
  • Nigdy nie używaj długich świateł w nocy, by nie oślepić drugiego kierowcy.
  • Ty kontrolujesz ciężarówkę. NIGDY nie pozwól by to ona przejęła kontrolę nad tobą.
  • Zawsze miej w kabinie dodatkową parę butów do kąpieli.
  • Bądź przykładnym kierowcą. Nie jedź z niedozwoloną prędkością. Zawsze zapinaj pas bezpieczeństwa.
  • Nie dzwoń i nie pisz prowadząc. Zatrzymaj się, jeśli musisz zadzwonić i nie odbieraj telefonów w drodze.
  • Posiadaj przy sobie gotówkę kraju, w którym realizujesz przewozy.
  • Użyj jednego pasa bądź łańcucha więcej zabezpieczając towar, niż proszą o to przepisy lub to co usłyszałeś od innych.
     

Jako kierowca zawodowy musisz pamiętać, że Ty i twój pojazd jesteście użytkownikami drogi o wiele większymi niż inne samochody. Uważaj więc na tzw. martwe pole, kiedy to podczas manewrów może się zdarzyć, że nie zauważysz poruszającego się obok pojazdu i spowodujesz niebezpieczną sytuację
w której mogą ucierpieć inni. Zawsze przestrzegaj też dozwolonego czasu pracy kierowcy - wypoczęty i wyspany możesz ruszać w dalszą trasę zachowując odpowiednio szybką reakcję. Ponadto jesteś do tego zobligowany przepisami prawa dotyczącymi zarówno zatrudnienia (kierowca zatrudniony na podstawie stosunku pracy podlega kontroli inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy) jak i Ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 i z 2013 r. poz. 567).
Podlegają jej kierowcy zatrudnieni na podstawie stosunku pracy, kierowcy samozatrudnieni, czyli przedsiębiorcy osobiście wykonujący przewozy drogowe oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz, w rozumieniu art. 4 pkt 6a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 i z 2015 r. poz. 211 i poz. 390).

 

Za nieprzestrzeganie czasu pracy pracodawcom grożą kary określone w ustawie – kodeks pracy, natomiast za nieprzestrzeganie czasu pracy samozatrudnionych kierowców - kary określone w załączniku nr 3 do ustawy o transporcie drogowym.

 

 

Do czasu pracy kierowców według
ustawy zalicza się:

1. 

 prowadzenie pojazdu

2.

 załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i
wyładunkiem;

3.

  nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym; 

4.

 czynności spedycyjne; 

5.

 obsługę codzienną pojazdów i przyczep; 

6.

 inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego
lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy; 

7.

 niezbędne formalności administracyjne;

8.

 utrzymanie pojazdu w czystości;

9.

 pozostawanie poza godzinami pracy (poza przyjętym rozkładem
czasu pracy) w gotowości do wykonywania pracy,
w szczególności podczas oczekiwania na załadunek
lub rozładunek, których przewidywany czas trwania
nie był znany kierowcy.

 

 

Czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Kierowcy pracujący w systemie równoważnym, na podstawie rozkładów czasu pracy, mogą mieć wydłużony czas pracy do 12 godzin na dobę. Wydłużony czas pracy w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.

 

Kierowcy, którzy wykonują przewóz drogowy osób lub rzeczy pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą lub pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita, łącznie z przyczepą lub naczepą, przekracza 3,5 tony podlegają również przepisom:

  • rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 - jeżeli przewóz odbywa się na terytorium Wspólnoty lub pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
  • Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), jeżeli przewóz odbywa się pomiędzy Wspólnotą a państwem trzecim innym niż Szwajcaria lub państwami będącymi stronami porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym albo przewóz poprzez takie państwo.

 

Oznacza to, że są zobowiązani do rejestrowania czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynku za pomocą zainstalowanego w pojeździe tachografu cyfrowego lub analogowego zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady(EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.

 

 

 

 

Źródła:
1. https://blogtransportowy.pl/porady-dla-poczatkujacych-kierowcow-ciezarowki/
2. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/czas-pracy-kierowcow